strona główna  > Apollonia
wybierz miasto:
B C G J K L Ł O P R S T W Z

Bydgoszcz
Bydgoskie Centrum Sztuki
"Imponderabilia | Ala Majewska"
17.09.2019 - 31.10.2019

Wystawa toruńskiej rzeźbiarki to prezentacja prowokująca do pytań o współczesne rozumienie pojęcia „wartości” doświadczanego zarówno w obszarze osobistym, jak i w relacjach międzyludzkich opartych na zasadach uniwersalnych. Ala Majewska przedstawi trzy zestawy prac: Artefakty, Tablice i Betony. Jak pisze artystka: Swoje historie zawieszam w  tym, co znamy, w kodach naszej kultury i historii, tej indywidualnej i grupowej, gdzie rozpoznawalne znaki, pojęcia, obrazy powodują, że czujemy się bezpieczni. [...] Chodzi mi o stworzenie takiej sytuacji, by powstała konstrukcja ukrytych znaczeniowych powiązań nie runęła jak domek z kart w kontakcie z widzem.
Ala Majewska /
Studia i kariera zawodowa związana z Uniwersytetem Mikołaja Kopernika w Toruniu, dyplom artystyczny z rzeźby w pracowni prof. Adolfa Ryszki uzyskała w 1986 roku. Obecnie jest profesorem na Wydziale Sztuk Pięknych macierzystej uczelni. Zainteresowania twórcze artystki to głównie medal oraz obiekt rzeźbiarski. Autorka jedenastu wystaw indywidualnych i około stu wystaw zbiorowych w kraju i za granicą. Dwukrotna stypendystka w kategorii sztuka województwa kujawsko-pomorskiego (2004 i 2015). Członkini Międzynarodowej Organizacji Medalierstwa FIDEM, Polskiego Stowarzyszenia Sztuki Medalierskiej oraz Stowarzyszenia Artystycznego „Otwarte”. Projektantka prestiżowych wyróżnień dla instytucji państwowych i uczelni,  między innymi medali Thorunium, Hereditas Saeculorum, statuetki Convallaria Copernicana. Jej prace znajdują się w kolekcjach prywatnych i muzealnych w kraju i za granicą (Muzeum Okręgowe w Toruniu, Muzeum Okręgowe w Bydgoszczy,  Muzeum Wrocławia, Medialia Gallery w Nowym Jorku). Mieszka i pracuje w Toruniu.

[zwiń]

   »

We wrześniowym „Arteonie”: Joanna Winnicka-Gburek, w kontekście wystawy w Lizbonie i jej tytułu, zastanawia się, czy Banksy to geniusz, czy wandal. Maria Roszyk przedstawia z kolei twórczość Pipilotti Rist w związku z wystawą „Åbn min lysning (Open My Glade)” w Museum of Modern Art w Louisianie. Karolina Staszak natomiast komentuje tegoroczne „Najlepsze Dyplomy ASP”, a w rubryce „Dossier” twórczość Ryszarda Kai przedstawia Georgi Gruew. Wojciech Delikta z okazji wystawy w sztokholmskim Moderna Museet pisze o Atsuko Tanace.
W najnowszym „Arteonie” także: Karolina Greś przybliża sylwetkę Natalii Gonczarowej na marginesie retrospektywnej wystawy artystki w londyńskiej Tate Modern, Weronika Kobylińska-Bunch recenzuje wystawę Kazimierza Urbańskiego, kluczowego twórcy w historii polskiego filmu animowanego, w Narodowej Galerii Sztuki Zachęta. Agnieszka Salamon-Radecka natomiast omawia wystawę „Franciszka Themerson. Linie życia” w CSW Łaźnia w Gdańsku. Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Piotra Worońca juniora, w „Sztuce młodych” Wojciech Skibicki przedstawia Ignacego Oboza, a z kolei w dziale „Zaprojektowane” Alicja Wilczak pisze o 28. Międzynarodowym Konkursie Sztuki Złotniczej „Srebro” w Legnicy. We wrześniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki.

Okładka: Widok wystawy „Banksy. Genius or Vandal?” w Cordoaria Nacional w Lizbonie; mat. pras. Cordoaria Nacional

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

 

Redakcja „ARTeonu” została zaproszona do współpracy ze Stowarzyszeniem Apollonia, które realizuje program „Europejskie wymiany artystyczne z krajami Europy Centralnej i Wschodniej”, i działa przy Radzie Europy w Strasburgu jako platforma dla wymiany artystycznej, spotkań i konfrontacji (o Stowarzyszeniu Apollonia pisaliśmy we wrześniowym numerze „ARTeonu”).

W grudniu 2001 r. Dom Wydawniczy „Kruszona” wydał numer specjalny „ARTeonu” z materiałami przygotowanymi przez Stowarzyszenie Apollonia, którego statutowym celem jest integracja europejskich artystów. Na stronach Apollonii znajdą się m.in. dyskusja na temat organizacji i sensu istnienia takiego przedsięwzięcia artystycznego, jakim jest biennale, toczona przez artystów, kuratorów, koordynatorów artystycznych, komisarzy narodowych pawilonów na biennale w różnych miastach (Istambule, Cetinje i Tiranie), a także wywiad z Davidem Mardellem, dyrektorem działu kultury przy Radzie Europy w Strasburgu, o finansowaniu sztuki przez Radę Europy, rozmowa z Jaroslavą Boubnową, kuratorką przyszłorocznej wystawy Manifesta 4. „ARTeon” na swych stronach pokazał polską sztukę współczesną, wykorzystał tę wspaniałą okazję do promocji naszych artystów i dorobku kulturalnego naszego kraju. Pokazaliśmy najważniejsze polskie instytucje artystyczne, np. Zachętę (rozmowa z Agnieszką Morawińską, o planach i sytuacji tej galerii) czy Muzeum Sztuki w Łodzi. Pokazaliśmy bogactwo postaw artystycznych - od klasyki polskiej awangardy po najmłodszych artystów, a także różnorodność form wypowiedzi - od klasycznego malarstwa i rzeźby, poprzez instalacje i performance, po media elektroniczne. Połowa nakładu tego specjalnego wydania magazynu o sztuce „ARTeon” była bezpłatnie rozprowadzana w głównych instytucjach kulturalnych w 25 krajach Europy, partnerujących Stowarzyszeniu Apollonia, w ambasadach, centrach sztuki współczesnej, muzeach, uniwersytetach, galeriach m.in. takich państw, jak Austria, Francja, Wielka Brytania, Norwegia, Niemcy, Włochy, ale także Grecja, Turcja, Cypr, Chorwacja, Węgry, Macedonia, Słowenia, Ukraina czy Rosja. Ten numer „ARTeonu” trafił również do krytyków i historyków sztuki, kuratorów imprez artystycznych oraz artystów.