strona gwna  > Apollonia
wybierz miasto:
B C G K O P S T U W Z KONKURSY

Gdask
Muzeum Narodowe / Oddzia Zielona Brama
"Ave Kobieta. Beata Ewa Biaecka. Retrospektywa"
06.04.2018 - 22.07.2018
Patronat „Arteonu”

Wystawa „Ave Kobieta...” w Muzeum Narodowym w Gdasku jest przegldem twrczoci malarskiej gdaszczanki – Beaty Ewy Biaeckiej. Artystka wycznym tematem swoich obrazw uczynia kobiet. Nie interesuje jej jednak portret – istotne dla niej jest zobrazowanie tego, co skada si na kobieco i buduje jej si, okrela status, mwi o kondycji i rolach, jakie odgrywa we wspczesnym wiecie. Bohaterki jej obrazw to postaci wspczesne: „Marta” (2006), „Mdoci” (2012), mitologiczne: „Artemida” (2008), „Porwanie Europy” (2004), a take wici chrzecijascy: „Dobry pasterz” (2007), „Sebastian” (2007). W szerokim wachlarzu kobiecych przedstawie wyjtkowe miejsce zajmuje matka, czego przykadem mog by obrazy „Dwie Matki” (2008) czy „Gravida” (2014). Uniwersaln form przedstawie artystka osadza we wspczesnym kontekcie. Czsto do postaci matek, przyjaciek, dziewczynek docza komentarz – banderole ze sloganami oraz cytatami reklamowymi damskich firm odzieowych: „Ikar – be inspired” (2004), „Atu” (2006).
Z jednej strony jest to malarstwo pene treci oraz emocji, z drugiej, formalnej – chodne i surowe, prawie monochromatyczne. W ostatnich latach malarka dopenia swoje oleje tradycyjnym, penym haftem. Ta traktowana jako wycznie kobiece zajcie technika odgrywa istotn rol w obrazowej narracji, potguje wymow i dramatyzm przedstawienia. Na gdaskiej wystawie, ktrej towarzyszy bdzie katalog, zostanie zaprezentowanych 57 obrazw.
Biaecka – absolwentka ASP w Krakowie, laureatka wielu nagrd i wyrnie – stworzya oryginalny i wyrazisty styl. Wyrnia j niezwyka zdolno twrczej kontaminacji tradycji dawnego malarstwa, chrzecijaskiej ikonografii ze wspczesn narracj i perfekcyjnym warsztatem.


Beata Ewa Biaecka, „Konterfekt. Sweet Dreams”, 2016, olej, ptno,haft, 40 x 40 cm, mat, pras. MNG
[zwi]

   »
W majowym „Arteonie”:

Marcel Skierski pisze o projekcie „Atak na Paac Zimowy”, pokazywanym w dzkim Muzeum Sztuki, z kolei twrczo Beaty Ewy Biaeckiej z okazji wystawy „Ave Kobieta” w Muzeum Narodowym w Gdasku przyblia Karolina Staszak. Andrzej Biernacki omawia wystaw rzeby „Rezonanse sztuki VIII. Kto ma oczy niech sucha”, odbywajc si w Narodowym Forum Muzyki we Wrocawiu. W najnowszym „Arteonie” take Wojciech Delikta przedstawia zagadnienie mody i ikonografii chrzecijaskiej na marginesie wystawy „Heavenly Bodies: Fashion and the Catholic Imagination” w nowojorskim Metropolitan Museum of Art, a o muzealnych prezentacjach polskiego dizajnu, m.in. o Galerii Polskiego Wzornictwa, otwartej w Muzeum Narodowym w Warszawie, pisze Aleksandra Kargul. Dorota aglewska kontynuuje natomiast rubryk „Rynek sztuki” tekstem przybliajcym ciemn stron rynku, czyli problem fikcyjnych licytacji, braku transparentnoci, falsyfikatw. Twrczo Kazimierza Borkowskiego rekomenduje w „Arteonie” Tomasz Bika, a Andrzej Biernacki w rubryce "Dossier" przyblia sylwetk Jana Dzidziory. W majowym „Arteonie” take Zbigniew Jan Makowski komentuje publikacj „Midzy estetyk a etyk. Rozwaania nad problemem estetyzacji”, a serie dotyczc poznaskiej awangardy rozpoczyna tekstem o Jerzym Hulewiczu Agnieszka Salamon-Radecka.

Okadka: Beata Ewa Biaecka, „Macierzystwo”, 2011, olej na ptnie, haft, 80 x 100 cm, mat. pras. Muzeum Narodowego w Gdasku

Redakcja „ARTeonu” zostaa zaproszona do wsppracy ze Stowarzyszeniem Apollonia, ktre realizuje program „Europejskie wymiany artystyczne z krajami Europy Centralnej i Wschodniej”, i dziaa przy Radzie Europy w Strasburgu jako platforma dla wymiany artystycznej, spotka i konfrontacji (o Stowarzyszeniu Apollonia pisalimy we wrzeniowym numerze „ARTeonu”).

W grudniu 2001 r. Dom Wydawniczy „Kruszona” wyda numer specjalny „ARTeonu” z materiaami przygotowanymi przez Stowarzyszenie Apollonia, ktrego statutowym celem jest integracja europejskich artystw. Na stronach Apollonii znajd si m.in. dyskusja na temat organizacji i sensu istnienia takiego przedsiwzicia artystycznego, jakim jest biennale, toczona przez artystw, kuratorw, koordynatorw artystycznych, komisarzy narodowych pawilonw na biennale w rnych miastach (Istambule, Cetinje i Tiranie), a take wywiad z Davidem Mardellem, dyrektorem dziau kultury przy Radzie Europy w Strasburgu, o finansowaniu sztuki przez Rad Europy, rozmowa z Jaroslav Boubnow, kuratork przyszorocznej wystawy Manifesta 4. „ARTeon” na swych stronach pokaza polsk sztuk wspczesn, wykorzysta t wspania okazj do promocji naszych artystw i dorobku kulturalnego naszego kraju. Pokazalimy najwaniejsze polskie instytucje artystyczne, np. Zacht (rozmowa z Agnieszk Morawisk, o planach i sytuacji tej galerii) czy Muzeum Sztuki w odzi. Pokazalimy bogactwo postaw artystycznych - od klasyki polskiej awangardy po najmodszych artystw, a take rnorodno form wypowiedzi - od klasycznego malarstwa i rzeby, poprzez instalacje i performance, po media elektroniczne. Poowa nakadu tego specjalnego wydania magazynu o sztuce „ARTeon” bya bezpatnie rozprowadzana w gwnych instytucjach kulturalnych w 25 krajach Europy, partnerujcych Stowarzyszeniu Apollonia, w ambasadach, centrach sztuki wspczesnej, muzeach, uniwersytetach, galeriach m.in. takich pastw, jak Austria, Francja, Wielka Brytania, Norwegia, Niemcy, Wochy, ale take Grecja, Turcja, Cypr, Chorwacja, Wgry, Macedonia, Sowenia, Ukraina czy Rosja. Ten numer „ARTeonu” trafi rwnie do krytykw i historykw sztuki, kuratorw imprez artystycznych oraz artystw.