strona główna  > Apollonia
wybierz miasto:
B G J K L Ł P R S W Z KONKURSY
   »

Listopadowy „Arteon” już w sprzedaży, a w nim:Wojciech Delikta przedstawia sylwetkę i twórczość Dory Maar w kontekście retrospektywnej wystawy w Tate Modern w Londynie. Agnieszka Salamon-Radecka omawia wystawę „Nigdy więcej. Sztuka przeciw wojnie i faszyzmowi w XX i XXI wieku” w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, a Georgii Gruew pisze o Williamie Blake’u z okazji wystawy jego dzieł w Tate Britain. Z kolei Kajetan Giziński recenzuje 7. Międzynarodowe Biennale Pasteli w Nowym Sączu. W najnowszym „Arteonie” także: o pokazie „Komponowanie przestrzeni. Rzeźby awangardy”, odbywającym się w Muzeum Sztuki w Łodzi, pisze Karolina Greś. Twórczość Pawła Nowaka przedstawia Zofia Jabłonowska-Ratajska. W rubryce „Czytanie sztuki” Karolina Staszak omawia plakat tegorocznego Marszu Niepodległości. Z kolei Zbigniew J. Mańkowski zastanawia się nad wolnością artysty w kontekście filmu „Van Gogh. U bram wieczności”. W listopadowym „Arteonie” również: w ramach działu „Sztuka młodych” Maria Roszyk omawia twórczość Joanny Pietrowicz, a w rubryce „Zaprojektowane” Ilona Rosiak-Łukaszewicz prezentuje biżuterię etniczną jako kod kulturowy. Zapraszamy do lektury!

Okładka: Dora Maar, „The years lie in wait for you”,c. 1935, photograph, gelatin silver print on paper 355 × 254 mm, The William Talbott Hillman Collection, © ADAGP, Paris and DACS, London 2019, mat. pras. Tate Modern

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

 

Redakcja „ARTeonu” została zaproszona do współpracy ze Stowarzyszeniem Apollonia, które realizuje program „Europejskie wymiany artystyczne z krajami Europy Centralnej i Wschodniej”, i działa przy Radzie Europy w Strasburgu jako platforma dla wymiany artystycznej, spotkań i konfrontacji (o Stowarzyszeniu Apollonia pisaliśmy we wrześniowym numerze „ARTeonu”).

W grudniu 2001 r. Dom Wydawniczy „Kruszona” wydał numer specjalny „ARTeonu” z materiałami przygotowanymi przez Stowarzyszenie Apollonia, którego statutowym celem jest integracja europejskich artystów. Na stronach Apollonii znajdą się m.in. dyskusja na temat organizacji i sensu istnienia takiego przedsięwzięcia artystycznego, jakim jest biennale, toczona przez artystów, kuratorów, koordynatorów artystycznych, komisarzy narodowych pawilonów na biennale w różnych miastach (Istambule, Cetinje i Tiranie), a także wywiad z Davidem Mardellem, dyrektorem działu kultury przy Radzie Europy w Strasburgu, o finansowaniu sztuki przez Radę Europy, rozmowa z Jaroslavą Boubnową, kuratorką przyszłorocznej wystawy Manifesta 4. „ARTeon” na swych stronach pokazał polską sztukę współczesną, wykorzystał tę wspaniałą okazję do promocji naszych artystów i dorobku kulturalnego naszego kraju. Pokazaliśmy najważniejsze polskie instytucje artystyczne, np. Zachętę (rozmowa z Agnieszką Morawińską, o planach i sytuacji tej galerii) czy Muzeum Sztuki w Łodzi. Pokazaliśmy bogactwo postaw artystycznych - od klasyki polskiej awangardy po najmłodszych artystów, a także różnorodność form wypowiedzi - od klasycznego malarstwa i rzeźby, poprzez instalacje i performance, po media elektroniczne. Połowa nakładu tego specjalnego wydania magazynu o sztuce „ARTeon” była bezpłatnie rozprowadzana w głównych instytucjach kulturalnych w 25 krajach Europy, partnerujących Stowarzyszeniu Apollonia, w ambasadach, centrach sztuki współczesnej, muzeach, uniwersytetach, galeriach m.in. takich państw, jak Austria, Francja, Wielka Brytania, Norwegia, Niemcy, Włochy, ale także Grecja, Turcja, Cypr, Chorwacja, Węgry, Macedonia, Słowenia, Ukraina czy Rosja. Ten numer „ARTeonu” trafił również do krytyków i historyków sztuki, kuratorów imprez artystycznych oraz artystów.