strona gwna  > Apollonia
wybierz miasto:
B C G K O P R S T W Z KONKURSY

Cieszyn
Galeria 12
"Pikni malarze"
26.05.2017 - 22.06.2017
Patronat „Arteonu”

"Pikni malarze" to tytu wystawy przygotowanej przez malark Agul Swobod na inauguracj dziaalnoci nowej cieszyskiej galerii. Kuratorka zaprosia do niej malarzy-mczyzn, zainteresowana ich szeroko pojtym piknem oraz prawd emanujc z ich obrazw. Kobieta-malarka dostrzega pikno nie tylko w samych artystach, ale take w harmonii barw, w ksztacie form oraz w perfekcyjnym warsztacie i poziomie wykonania dzie. Poza dniem wernisau artystw reprezentowa bd zarwno obrazy, jak i krtkie dokumenty filmowe – rozmowy zarejestrowane w pracowniach i na spacerach. „Pikno nie istnieje bez brzydoty, jak wiato bez ciemnoci czy dobro bez za. Wzajemnie si uzupeniaj i przenikaj, a zatem brzydkie te moe by pikne...” – zauwaa Artur Trojanowski, ktrego prace s pokazane w Cieszynie. Podobnie Wojciech Pietrasz, w ktrego mrocznych obrazach postaci, niby ulepione z bota, bkaj si po lesie, pustych polach, zarolach. Zapytany o pikno, artysta odpowiada, e „jest to co, co cho na chwil sprawia, e czujemy si wiksi, mdrzejsi, wraliwsi, bardziej ludzcy...”. „Pikno naley do kategorii uniesie i w tym si gwnie objawia” – twierdzi z kolei poeta, malarz, twrca filmikw i obiektw ulicznych Krzysztof Gruse. „Pikno – definiuje z kolei Artur Przebindowski – to dla mnie specyficzna waciwo wiata i zjawisk daleko wykraczajcych poza estetyk. Pikno jest ekstremalne i radykalne w swojej ekspresji. A jednoczenie naturalne, delikatne, stworzone jakby prawem najmniejszego wysiku”. Kacper Dudek twierdzi natomiast, e „pikny to jest czowiek, kiedy mu si zajrzy w oczy”. „Niekiedy zdarza si, e patrzc na obraz dowiadczamy czego, co wykracza poza wiernie oddane podobiestwo, rwnowag form i kolorw. (...) To co, co w pewnym aspekcie wydaje si zbdne, a jednak staje si istot przekazu, wykraczajc poza umiejtnoci warsztatowe” – mwi w rozmowie z Agul Swobod Robert Bubel. Na pytanie o pikno Jarosaw Modzelewski, ktry take przyj zaproszenie do udziau w wystawie „Pikni malarze”, odpowiada artobliwie: „Uywa si sowa pikno potocznie wobec tak rnych faktw, miejsc, osb, dzie, zdarze, e mona i wobec artystw. Pikna jest matematyka (wydaje mi si, e absolutnie), ale take pikna jest piosenka z »Rio Bravo« pt. »My rifle, my pony and me«”.

Robert Bubel, „1...2...3...”, 2016, olej na ptnie, 95 x 110 cm, fot. Tom Swoboda

[zwi]

   »

W czerwcowym „Arteonie” fotorelacja z wrczenia Nagrody „Arteonu” 2016 i wernisau laureatki – Natalii Rybki. Ponadto: Karolina Staszak recenzuje wystaw „Pna polsko. Formy narodowej tosamoci po 1989 roku” w Centrum Sztuki Wspczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie i rozmawia z prof. Piotrem Juszkiewiczem, czonkiem komisji eksperckiej priorytetu „Narodowe zbiory sztuki wspczesnej”, o wydawaniu publicznych pienidzy. Aleksandra Kargul natomiast w rubryce „Pogranicza sztuki” przyglda si wiatu internetowych memw. W najnowszym „Arteonie” take: Justyna arczyska przyglda si wystawie „Tu jestemy. Wybrane prace z kolekcji Krzysztofa Musiaa” w Centrum Sztuki Wspczesnej Znaki Czasu w Toruniu, a o wystawie „A-geometria. Hans Arp i Polska”, odbywajcej si w poznaskim Muzeum Narodowym, pisze Aleksandra Sikorska. Pokaz „Disobedient Bodies” w brytyjskim The Hepworth Wakefield przyblia Wojciech Delikta. W dziale „Sztuka modych” twrczo Karoliny Lizurej prezentuje Karolina Staszak. Seri artykuw „Polska awangarda” rozpoczyna Agnieszka Salamon-Radecka tekstem o poznaskiej grupie Bunt. W „Notatniku” Wojciech Delikta przedstawia nowe skrzydo Massachusetts Museum of Contemporary Art, a Karolina Staszak prezentuje nowosdeckie BWA Sok. W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Natalia Rybka, „Nasze policzone dni”, 2017, olej na ptnie, 100 x 70 cm, dziki uprzejmoci artystki, fot. Jakub Biernacki

Redakcja „ARTeonu” zostaa zaproszona do wsppracy ze Stowarzyszeniem Apollonia, ktre realizuje program „Europejskie wymiany artystyczne z krajami Europy Centralnej i Wschodniej”, i dziaa przy Radzie Europy w Strasburgu jako platforma dla wymiany artystycznej, spotka i konfrontacji (o Stowarzyszeniu Apollonia pisalimy we wrzeniowym numerze „ARTeonu”).

W grudniu 2001 r. Dom Wydawniczy „Kruszona” wyda numer specjalny „ARTeonu” z materiaami przygotowanymi przez Stowarzyszenie Apollonia, ktrego statutowym celem jest integracja europejskich artystw. Na stronach Apollonii znajd si m.in. dyskusja na temat organizacji i sensu istnienia takiego przedsiwzicia artystycznego, jakim jest biennale, toczona przez artystw, kuratorw, koordynatorw artystycznych, komisarzy narodowych pawilonw na biennale w rnych miastach (Istambule, Cetinje i Tiranie), a take wywiad z Davidem Mardellem, dyrektorem dziau kultury przy Radzie Europy w Strasburgu, o finansowaniu sztuki przez Rad Europy, rozmowa z Jaroslav Boubnow, kuratork przyszorocznej wystawy Manifesta 4. „ARTeon” na swych stronach pokaza polsk sztuk wspczesn, wykorzysta t wspania okazj do promocji naszych artystw i dorobku kulturalnego naszego kraju. Pokazalimy najwaniejsze polskie instytucje artystyczne, np. Zacht (rozmowa z Agnieszk Morawisk, o planach i sytuacji tej galerii) czy Muzeum Sztuki w odzi. Pokazalimy bogactwo postaw artystycznych - od klasyki polskiej awangardy po najmodszych artystw, a take rnorodno form wypowiedzi - od klasycznego malarstwa i rzeby, poprzez instalacje i performance, po media elektroniczne. Poowa nakadu tego specjalnego wydania magazynu o sztuce „ARTeon” bya bezpatnie rozprowadzana w gwnych instytucjach kulturalnych w 25 krajach Europy, partnerujcych Stowarzyszeniu Apollonia, w ambasadach, centrach sztuki wspczesnej, muzeach, uniwersytetach, galeriach m.in. takich pastw, jak Austria, Francja, Wielka Brytania, Norwegia, Niemcy, Wochy, ale take Grecja, Turcja, Cypr, Chorwacja, Wgry, Macedonia, Sowenia, Ukraina czy Rosja. Ten numer „ARTeonu” trafi rwnie do krytykw i historykw sztuki, kuratorw imprez artystycznych oraz artystw.