strona gwna  > figuranci
wybierz miasto:
B C G K L N O P R S T W Z KONKURSY

Cieszyn
Miejska Galeria Sztuki 12
Tadeusz Kantor, "Brudnopisy"
13.10.2017 - 30.11.2017
Patronat „Arteonu”

Ekspozycja „brudnopisw” Tadeusza Kantora w Miejskiej Galerii Sztuki 12 w Cieszynie jest kolejnym (po Galerii Foksal [2015] i Zbrojowni Sztuki w Gdasku [2017]) pokazem realizacji kantorowskiego projektu z lat 70. Skada si z ponad 100 wydrukw zapiskw, notatek etc., wykonanych w duych powikszeniach. Gwny akcent wystawy zosta pooony na bardzo wane dla Kantora pojcia: istot twrczoci i dzieo sztuki. W toczonej w latach 60. XX wieku wiatowej dyskusji na temat tej problematyki gos polskiego artysty brzmia niezwykle nowatorsko. Przy okazji zorganizowanej w Galerii Krzysztofory w 1963 roku „Antywystawy” Kantor pisa: „Byo to moim wasnym, indywidualnym odkryciem – to uznanie za twrczo caych rejonw »strychw« wiadomoci, skadw pamici, nobilitowanie tego, co nazywa si rupieciarni naszej wiadomej dziaalnoci”. (...) Zupenym jednak nowatorstwem byo przeniesienie toczonego na gruncie sztuki dyskursu na teren teatru. W dzisiejszych czasach, kiedy sztuka zaanektowaa dla swych celw te teatr i film, rezygnujc przy tym z definicji samego dziea sztuki, warto ten aspekt twrczoci przypomnie i wyeksponowa. Rwnie dlatego, e zwykle jest on pomijany w pracach powiconych dziaalnoci teatralnej Kantora, jak i niedostrzegany w pracach badaczy piszcych o wspczesnej sztuce wizualnej. Dawne zapiski byy take punktem wyjcia dla aktualnej twrczoci, ogniskujcej si wok problematyki wspomnienia i pamici. Jak pisa: „Resztki maj niezwykle siln sfer emocjonaln = artystyczn! A co dopiero swoje wasne resztki”. Cieszyska wystawa „brudnopisw” nie jest prezentacj archiwalnych dokumentw. Ma ambicj zwrcenia uwagi na potrzeb identyfikacji aktualnej polskiej kultury z pojciami, ktre proponuje sztuka Kantora: nie tylko idei historii i pamici, ale te wiadomoci, tosamoci i uniwersalnoci.  L. S.

Wystawa „Brudnopisw” Tadeusza Kantora w Galerii Foksal, 2015, fot. Bartosz Grka, mat. pras. MGS 12 w Cieszynie

 

[zwi]

   »

W padziernikowym „Arteonie” Michal Haake przyglda si dwm wizjom Polski, prezentowanym w Muzeum Narodowym w Krakowie na pokazie „#dziedzictwo” oraz na wystawie staej w Pawilonie Czapskiego. Z kolei Andrzej Biernacki komentuje wynik tegorocznej edycji Spojrze i wystaw pokonkursow w Zachcie, Karolina Staszak komentuje wystaw „Zwyke rzeczy” w Czytelni Sztuki w Gliwicach i towarzyszc jej dyskusj „Zwyke rzeczy, dobre rzeczy?” z udziaem filozofw, etykw, historykw sztuki i dziennikarzy. W najnowszym „Arteonie” w ramach „Czytania sztuki” Piotr Bernatowicz interpretuje „Sztuk konsumpcyjn” Natalii LL.Aleksandra Sikorska recenzuje prezentacj „By kobiet” w Paacu Schoena w Sosnowcu. Twrczo Ferdinanda Hodlera przy okazji wystawy w Leopold Museum w Wiedniu przyblia Aleksandra Kargul. Kontynuujc seri zwizan ze stuleciem awangardy w Polsce, tym razem Agnieszka Salamon-Radecka w kontekcie wystawy „Formici” w Paacu Prezydenckim omawia ten ruch w polskiej sztuce. W najnowszym „Arteonie” rwnie Andrzej Szarek rekomenduje twrczo rzebiarza Grzegorza Gwiazdy, a Wojciech Delikta recenzuje film Pierre’a Bismutha, ktry poszukuje tajemniczego dziea Eda Ruschy na pustyni Mojave. W serii dotyczcej rynku sztuki Dorota aglewska odpowiada na pytanie, gdzie szuka dziea. W „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Leszek Sobocki, „Polak”, 1979, olej, pil, 90 x 90 cm, fot. Muzeum Narodowe w Krakowie, obraz eksponowany w ramach wystawy „#dziedzictwo” w MNK

Kolekcja Arteonu

Artyci, ktrych prace tworz Kolekcj ARTeonu, weszli na scen artystyczn w minionej dekadzie lat dziewidziesitych, a wic w czasie, gdy najwiksze triumfy wicia tzw. sztuka krytyczna, wykorzystujca wspczesne media i instalacj. Ich gest podjcia tradycji malarstwa sztalugowego – cho wielu z nich uprawia take performance czy sztuk instalacji - by obarczony w tym kontekcie ryzykiem anachronizmu, zagroeniem odejcia od centralnych problemw ycia artystycznego. Zaowocowa jednak nieoczekiwanym malarskim boomem, ktrego obecnie jestemy wiadkami. Obcujc dzi z ich obrazami przekonujemy si, e malarstwo jest w stanie unie i wyrazi nie tylko tsknot z przeszoci, ale take problemy wspczesnoci, a tradycyjne, trwae medium obrazu sztalugowego nosi w sobie spory potencja krytycyzmu wobec szybko zmieniajcej si popkulturowej rzeczywistoci.

Boom malarstwa u progu nowego wieku ma w Polsce take inne, spoeczno-ekonomiczne korzenie. Powrt do gospodarki rynkowej stworzy warunki dla powolnego, acz wyranego rozwoju rynku sztuki, ktrego sztalugowy obraz jest podstawowym elementem. Jednak malarze Kolekcji ARTeonu wykraczaj ponad przecitno rzemielniczej perfekcji, ktr rynek ten preferuje i nagradza. Ich indywidualna twrczo stanowi jakby grny puap – estetyczny drogowskaz dla wielu innych modych malarzy.

Taka wanie idea przywiecaa kuratorom kolekcji: wyoni grup liderw pord dziesitek modych malarzy, by przez to podnie wysoko artystyczn poprzeczk i zapobiec obrceniu malarskiego boomu w rzemielnicz produkcj. Poprzeczka ta nie jest poziomem estetycznej poprawnoci, ale pocztkiem obszaru odwanych, indywidualnych poszukiwa, ktre ju s udziaem kadego spord wyrnionych malarzy. 

Piotr Bernatowicz


Marcin Maciejowski

Absolwent Wydziau Malarstwa krakowskiego ASP (dyplom 2001). Mieszka i pracuje w Rzeszowie. Konsekwentnie maluje figuratywne obrazy o atwo rozpoznawalnym stylu i charakterystycznej kolorystyce. Obrazy opatruje anegdotycznymi opisami, niekiedy kopiuje wrcz fotosy z brukowych i „kobiecych” magazynw. Artyst interesuje powszednia rzeczywisto wasnych ssiadw, ich wyobraenia o wiecie i wspomnienia z wojska. Z pozoru banalne i atwe obrazy s dokumentem wspczesnych artycie rzeczywistoci, tej medialnej i tej z ssiedniej ulicy. Jego obrazy zakupio m.in. Muzeum Narodowe w Krakowie.


Agnieszka Kalinowska

(ur.1971) Absolwentka  Wydziau Malarstwa w Poznaniu (dyplom 1998). Obecnie mieszkanka Warszawy. Maluje obrazy, tworzy nadmuchiwane obiekty z tworzyw sztucznych, filmy wideo, instalacje i rzeby z nietypowych materiaw, np. gumek recepturek. Wykorzystuje konwencj pop, czerpie z wizualnoci kultury masowej, reklamy, chtnie odwouje si do estetyki zabawek. Bohaterem wikszoci pcien artystki jest wiat przedmiotw martwych i techniki.


Grzegorz Sztwiertnia

(ur. 1968) Absolwent Wydziau Malarstwa ASP w Krakowie (dyplom 1992). Mieszka w Krakowie. Malarz, autor manifestw, performer i rysownik drcy tajemnice ycia i poszukujcy jego istoty. W swoim malarstwie portretuje twarze ludzi zwyrodniaych chorobami duszy i ciaa lub z fotograficzn dokadnoci odtwarza wizerunek sali operacyjnej. Silnie osadzona w filozoficzno-teoretycznym sosie twrczo poprzez analiz niedoskonaoci dy do ostatecznych odpowiedzi.


Agnieszka Balewska

(ur. 1967) Absolwentka Wydziau Malarstwa i Rysunku ASP w Poznaniu (dyplom 1993). Zajmuje si malarstwem, rysunkiem, performancem i krytyk artystyczn. Mieszka w Poznaniu. Malarstwo artystki jest oczyszczone ze zbdnych faktur, form i kolorw. Gboka czer ta kontrastuje z czerwieni lub srebrem, a powierzchnia obrazu pokryta szkem buduje wewntrzna i zewntrzn przestrze. Formy i ksztaty obecne w tych kompozycjach oscyluj pomidzy zimn geometri a organiczn pynnoci, zawsze jednak ich realny pierwowzr czai si w tle.


Marek Firek

(ur.    ) Pracownik naukowy Politechniki w Krakowie. Malarz, ceramik, autor i uczestnik i organizator happeningw i dziaa akcyjnych. Maluje uywajc znakw-ikon realiw rynkowego wiata. Twierdzi, e wszystko jest komercj i ma ustalon cen. Charakterystyczne rebusy i krzywki wykraczaj poza utarty kanon malarstwa pop, a obrazy „newsy” komentuj i powielaj telewizyjn rzeczywisto. Gra w malarstwo, flirtujc z supermarketami. Mieszkaniec Krakowa.


Sawomir Toman

(ur. 1966) Jest zdeklarowanym malarzem wiadomym konceptualnej przeszoci. Bliskie fotorealizmowi prace przedstawiaj powszednie przedmioty w przejaskrawionej, intensywnej kolorystyce. Dla Tomana najwaniejszy jest sam proces malowania, przejcie od pomysu do perfekcyjnego ptna. Obiekt-model jest tylko pretekstem, wartoci sam w sobie jest warsztat i tradycyjny malarski arsena, za pomoc ktrego kopiuje si materialne skrawki ycia.


Rafa Kowalski

(ur.1973) Absolwent i asystent warszawskiej ASP (dyplom 1999). Uprawia czyste malarstwo, w warstwie ikonograficznej czsto nawizujc do historii malarstwa. Sigajc zarwno do mistrzw baroku, jak i artystw XX-wiecznych, swobodnie operuje ich konwencjami, nadajc swym obrazom pen artystyczn autonomi. Znakiem rozpoznawczym artysty jest metafizyczny, magiczny nastrj jego prac. Mieszka w Warszawie.


Ireneusz Stelmach

(ur. 1967) Studiowa na Wydziale Malarstwa ASP w Gdasku i Krakowie (dyplom 1991). Mieszka i pracuje w Krakowie. Malarz poszukujcy - tworzy kompozycje oparte na zestawieniach form geometrycznych uzupenianych figuratywnymi dopowiedzeniami. Tworzy na ptnie i na blasze, czsto wykorzystujc specyfik malarskiego podoa. Prace zawieszone pomidzy intelektualn abstrakcj a dosownoci przedmiotu tworz oryginaln cao artystycznej wizji podgldania i analizy wiata.


Mariusz Woszczyski

(ur. 1965) Absolwent Wydziau Malarstwa (dyplom 1990) i asystent w pracowni rysunku na Wydziale Rzeby ASP w Warszawie. Malarz i grafik tworzcy najchtniej na papierze, wysoko cenicy rysunek. Naiwna, dziecinna nieporadno nadaje jego miejskim krajobrazom i pejzaom bardzo ekspresyjny, drapieny niemal rys. Jako obserwator portretuje z rwnym zaangaowaniem szar warszawska ulic i nasycone barwami soneczne poudnie Francji. Mieszkaniec Warszawy.


Marcin Kdzierski

Studiowa  na Wydziale Grafiki w Akademii Sztuk Piknych w Warszawie, rysunek w pracowni prof. Juliana Raczko oraz malarstwo w pracowni prof. Grzegorza Pabla i prof. Leona Tarasewicza. Mieszka i pracuje w Warszawie. Bra m. in. udzia w wystawie „Supermarket sztuki” (2001).


Mariusz Dbrowski

Studiowa w Akademii Sztuk Piknych w Warszawie malarstwo, film animowany, grafik komputerow. Uzyska dyplom z wyrnieniem w 1995 r. Bra udzia w wystawach indywidualnych i zbiorowych (m. in. „Supermarket sztuki”).