strona gwna  > figuranci
wybierz miasto:
B C G K N O P R S T U W Z

Gliwice
Willa Caro
„Barwny wiat wielu form - szko artystyczne i uytkowe z huty w Zbkowicach”
27.04.2018 - 30.09.2018
Patronat „Arteonu”

W latach 60-tych i 70-tych XX wieku w hutach szka Zagbia Dbrowskiego, wrd ktrych huta zbkowicka odegraa znaczc rol – swoje nowatorskie projekty realizowali Eryka Trzewik-Drost, Jan Sylwester Drost, Ludwik Fiedorowicz, Bogdan Kupczyk, Ryszard Serwicki i Izabela Szklaniarz. Dzi ich prace, ktre zaprezentowane zostan w ramach ekspozycji - to klasyka polskiego wzornictwa. W nasyconych  kolorem, czystych, a rwnoczenie syntetycznych formach tkwi zaklty fenomen polskiej awangardy. Wystawa „Barwny wiat wielu form…” jest szczeglna rwnie dlatego, e zaprezentowane na niej zbiory Muzeum w Gliwicach – z bogatej kolekcji szka wspczesnego pochodzcego z huty w Zbkowicach - udostpnione zostan publicznoci po raz pierwszy od 1975 roku. To wyjtkowe wydarzenie dla koneserw polskiego szka, wzornictwa tudzie dizjanu. Na wystawie znajd si take zabytki wypoyczone z wiodcych w tej dziedzinie kolekcji muzealnych: Muzeum Karkonoskiego w Jeleniej Grze, Muzeum Narodowego we Wrocawiu, Muzeum Narodowego w Krakowie, Centrum Szka i Ceramiki w Krakowie oraz z Muzeum w Sosnowcu, ktre posiada zasobny Dzia Szka, a jego podstaw stanowi szko produkowane po 1945 r. z hut Zagbia Dbrowskiego. Eryka Trzewik- Drost, Jan Sylwester Drost, Ludwik Fiedorowicz, Ryszard Serwicki, Bogdan Kupczyk, Izabela Szkleniarz studiowali w uczelniach artystycznych, spord ktrych wyrniaa si Pastwowa Wysza Szkoa Sztuk Plastycznych we Wrocawiu (od 1994 r. Akademia Sztuk Piknych im. Eugeniusza Geperta we Wrocawiu), a szczeglnie jej Wydzia Ceramiki i Szka, w ktrym wybitn rol odegra Stanisaw Dawski, artysta, malarz, grafik, projektant, promotor prac dyplomowych Eryki Trzewik-Drost ( dyplom 1957 r.) i jej ma Jana Sylwestra Drosta ( dyplom 1958 r.). Jan Sylwester Drost rozpocz prac w Zbkowicach w 1960 roku. Specjalizowa si szczeglnie w krtkich seriach dizajnerskich, tworzy nowe metody prasowania szka z duym udziaem pracy rcznej, pomysu, eksperymentu, stosowaniem form pomocniczych dla wyjtkowych efektw artystycznych, wprowadzi wazony dwustronnie formowane, co przynosio niezwyky efekt wizualny. Eryka Trzewik-Drost po ukoczeniu studiw pracowaa w wytwrni porcelany w Katowicach Bogucicach ( dawny Giesche, Zakady Porcelany Bogucice, "Porcelana Bogucice”). Syna z dizajnerskich projektw serwisw, wazonw, wiecznikw, ozdobnych i uytkowych form ceramicznych, biuterii ceramicznej a przede wszystkim  figur i figurek pojmowanych w nowy sposb, syntetyzujcych, barwnych, ekspresyjnych form. Od 1966 roku zwizaa si z hut szka w Zbkowicach, zmienia rodzaj dziedziny i materii twrczej. Powstaway zarwno zestawy jak i pojedyncze przedmioty, misy, popielnice, dzbany, wazony, wieczniki. Jej ulubionymi realizacjami byy podobnie, jak w przypadku porcelany, figurki, jeszcze bardziej syntetyzujce, o niezwykle czytelnych formach.

Popielnica, rcznie formowane szko dmuchane w ksztat gwiadzisty, proj. J. S. Drost, Huta Staszic, unikat, 1967,fot. B. Kubska, mat. pras. Muzeum w Gliwicach

[zwi]


Katowice
Rondo Sztuki
"Kiedy matematyk spotyka artyst…"
04.09.2018 - 25.09.2018

Ponad 40 lat temu Ignacy Miedziski, student matematyki, spotyka Tomasza Struka – studenta Akademii Sztuk.  Przyja, ktra wwczas si rozpocza trwaa przez cae ycie. I mimo e kilka lat pniej Panowie funkcjonowali ju w pozornie bardzo oddalonych od siebie wiatach (Ignacy Miedziski, by Prezesem dynamicznie rozwijajcej si spki IT, a Tomasz Struk uznanym artyst), jedna rzecz pozostaa niezmienna – ich mio do sztuki. Gbokie przekonanie o wanoci sztuki, potrzebie jej wspierania i promowania. Synergia dwch wyjtkowych, wzajemnie inspirujcych si osobowoci w poczeniu z motywacj wynikajc z pasji musiaa doprowadzi do stworzenia nietuzinkowych i na wczesne czasy wizjonerskich inicjatyw. Kilkanacie lat temu przyjaciele wcielili w ycie dyskutowany przez kilka lat projekt przywrcenia na lsku idei mecenatu, a wsparcie sztuki na stae wpisao si w misj BPSC. Rok po roku pojawiay si kolejne projekty, ktrych celem byo wspieranie modych artystw, ktrzy ukoczyli Akademi Sztuk Piknych w Katowicach.
W 2006 roku powsta konkurs na Najlepszy Dyplom. W kolejnych latach BPSC wspierao modych twrcw na wielu paszczyznach. Wsplnie z ASP organizowano wystawy, realizowano konkursy projektowe, wydawano publikacje. Ponad dekad temu zaczto tworzy take kolekcj firmy, skadajc si z prac nie tylko wieych absolwentw katowickiej ASP, ale take uznanych twrcw zwizanych z naszym regionem. Obecnie jest to jedna z najwikszych biznesowych kolekcji sztuki w kraju.
„Kiedy matematyk spotyka artyst…” jest wystaw, ukazujc – zarwno poprzez prace artystw modego pokolenia, jak i te stworzone przez uznanych twrcw – w jaki sposb sztuka moe na stae zagoci w rzeczywistoci biznesowej. Wielkoformatowe cykle graficzne, malarstwo (od realistycznych obrazw po rne formy konceptualnych autorskich wypowiedzi) oraz rnorodne rozwizania projektowe pokazuj bogate spektrum moliwoci nowoczesnej sztuki i designu. Wystawa jest opowieci o synergii, stanowicej warto dodan na wielu przestrzeniach. Wskazywana jako wzorcowa przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, wsppraca midzy Akademi Sztuk Piknych w Katowicach i BPSC w optymalny sposb obrazuje przenikanie si dziaania artystycznej uczelni wyszej i wiadomego wartoci kultury przedstawiciela wspczesnego rynku pracy.

 

[zwi]

   »
We wrzeniowym „Arteonie”:

Zbigniew Jan Makowski komentuje koncepcj wystawy „Dali, Warhol – geniusz wszechstronny” w Muzeum Teatru im. Henryka Tomaszewskiego we Wrocawiu, a Aleksandra Sikorska recenzuje wystaw twrczoci Jzefa Brandta w Muzeum Narodowym w Warszawie. Natomiast fotografie Sally Mann, prezentowane w ramach pokazu „Sally Mann: A Thousand Crossings”, omawia Aleksandra Kargul. Karolina Staszak z kolei komentuje gdask wystaw „Najlepsze Dyplomy ASP 2018”, a Uwagami na temat wystawy Stefana Krygiera w Green Point Project w Nowym Jorku dzieli si Andrzej Biernacki. W najnowszym „Arteonie” take: berlisk wystaw immersyjnych instalacji „Welt ohne Auen: Immersive Rume seit den 60er Jahren” w Gropius Bau omawia Wojciech Delikta, z kolei o pokazie „Perspektywa wieku dojrzewania. Szapocznikow – Wrblewski – Wajda” w Muzeum lskim w Katowicach pisze Agnieszka Salamon-Radecka, ktra take, kontynuujc seri „Poznaska awangarda”, przyblia sylwetk Jana Jerzego Wronieckiego. W dziale „Sztuka modych” Marcin Krajewski przedstawia Wiolet Rzewsk. We wrzeniowym „Arteonie” rwnie, jak zawsze, felieton Andrzeja Biernackiego, inne recenzje, aktualia i stae rubryki. 



Okadka:
Andy Warhol, „Portret”, 1986, sitodruk, mat. pras. Muzeum Teatru im. Henryka Tomaszewskiego

Kolekcja Arteonu

Artyci, ktrych prace tworz Kolekcj ARTeonu, weszli na scen artystyczn w minionej dekadzie lat dziewidziesitych, a wic w czasie, gdy najwiksze triumfy wicia tzw. sztuka krytyczna, wykorzystujca wspczesne media i instalacj. Ich gest podjcia tradycji malarstwa sztalugowego – cho wielu z nich uprawia take performance czy sztuk instalacji - by obarczony w tym kontekcie ryzykiem anachronizmu, zagroeniem odejcia od centralnych problemw ycia artystycznego. Zaowocowa jednak nieoczekiwanym malarskim boomem, ktrego obecnie jestemy wiadkami. Obcujc dzi z ich obrazami przekonujemy si, e malarstwo jest w stanie unie i wyrazi nie tylko tsknot z przeszoci, ale take problemy wspczesnoci, a tradycyjne, trwae medium obrazu sztalugowego nosi w sobie spory potencja krytycyzmu wobec szybko zmieniajcej si popkulturowej rzeczywistoci.

Boom malarstwa u progu nowego wieku ma w Polsce take inne, spoeczno-ekonomiczne korzenie. Powrt do gospodarki rynkowej stworzy warunki dla powolnego, acz wyranego rozwoju rynku sztuki, ktrego sztalugowy obraz jest podstawowym elementem. Jednak malarze Kolekcji ARTeonu wykraczaj ponad przecitno rzemielniczej perfekcji, ktr rynek ten preferuje i nagradza. Ich indywidualna twrczo stanowi jakby grny puap – estetyczny drogowskaz dla wielu innych modych malarzy.

Taka wanie idea przywiecaa kuratorom kolekcji: wyoni grup liderw pord dziesitek modych malarzy, by przez to podnie wysoko artystyczn poprzeczk i zapobiec obrceniu malarskiego boomu w rzemielnicz produkcj. Poprzeczka ta nie jest poziomem estetycznej poprawnoci, ale pocztkiem obszaru odwanych, indywidualnych poszukiwa, ktre ju s udziaem kadego spord wyrnionych malarzy. 

Piotr Bernatowicz


Marcin Maciejowski

Absolwent Wydziau Malarstwa krakowskiego ASP (dyplom 2001). Mieszka i pracuje w Rzeszowie. Konsekwentnie maluje figuratywne obrazy o atwo rozpoznawalnym stylu i charakterystycznej kolorystyce. Obrazy opatruje anegdotycznymi opisami, niekiedy kopiuje wrcz fotosy z brukowych i „kobiecych” magazynw. Artyst interesuje powszednia rzeczywisto wasnych ssiadw, ich wyobraenia o wiecie i wspomnienia z wojska. Z pozoru banalne i atwe obrazy s dokumentem wspczesnych artycie rzeczywistoci, tej medialnej i tej z ssiedniej ulicy. Jego obrazy zakupio m.in. Muzeum Narodowe w Krakowie.


Agnieszka Kalinowska

(ur.1971) Absolwentka  Wydziau Malarstwa w Poznaniu (dyplom 1998). Obecnie mieszkanka Warszawy. Maluje obrazy, tworzy nadmuchiwane obiekty z tworzyw sztucznych, filmy wideo, instalacje i rzeby z nietypowych materiaw, np. gumek recepturek. Wykorzystuje konwencj pop, czerpie z wizualnoci kultury masowej, reklamy, chtnie odwouje si do estetyki zabawek. Bohaterem wikszoci pcien artystki jest wiat przedmiotw martwych i techniki.


Grzegorz Sztwiertnia

(ur. 1968) Absolwent Wydziau Malarstwa ASP w Krakowie (dyplom 1992). Mieszka w Krakowie. Malarz, autor manifestw, performer i rysownik drcy tajemnice ycia i poszukujcy jego istoty. W swoim malarstwie portretuje twarze ludzi zwyrodniaych chorobami duszy i ciaa lub z fotograficzn dokadnoci odtwarza wizerunek sali operacyjnej. Silnie osadzona w filozoficzno-teoretycznym sosie twrczo poprzez analiz niedoskonaoci dy do ostatecznych odpowiedzi.


Agnieszka Balewska

(ur. 1967) Absolwentka Wydziau Malarstwa i Rysunku ASP w Poznaniu (dyplom 1993). Zajmuje si malarstwem, rysunkiem, performancem i krytyk artystyczn. Mieszka w Poznaniu. Malarstwo artystki jest oczyszczone ze zbdnych faktur, form i kolorw. Gboka czer ta kontrastuje z czerwieni lub srebrem, a powierzchnia obrazu pokryta szkem buduje wewntrzna i zewntrzn przestrze. Formy i ksztaty obecne w tych kompozycjach oscyluj pomidzy zimn geometri a organiczn pynnoci, zawsze jednak ich realny pierwowzr czai si w tle.


Marek Firek

(ur.    ) Pracownik naukowy Politechniki w Krakowie. Malarz, ceramik, autor i uczestnik i organizator happeningw i dziaa akcyjnych. Maluje uywajc znakw-ikon realiw rynkowego wiata. Twierdzi, e wszystko jest komercj i ma ustalon cen. Charakterystyczne rebusy i krzywki wykraczaj poza utarty kanon malarstwa pop, a obrazy „newsy” komentuj i powielaj telewizyjn rzeczywisto. Gra w malarstwo, flirtujc z supermarketami. Mieszkaniec Krakowa.


Sawomir Toman

(ur. 1966) Jest zdeklarowanym malarzem wiadomym konceptualnej przeszoci. Bliskie fotorealizmowi prace przedstawiaj powszednie przedmioty w przejaskrawionej, intensywnej kolorystyce. Dla Tomana najwaniejszy jest sam proces malowania, przejcie od pomysu do perfekcyjnego ptna. Obiekt-model jest tylko pretekstem, wartoci sam w sobie jest warsztat i tradycyjny malarski arsena, za pomoc ktrego kopiuje si materialne skrawki ycia.


Rafa Kowalski

(ur.1973) Absolwent i asystent warszawskiej ASP (dyplom 1999). Uprawia czyste malarstwo, w warstwie ikonograficznej czsto nawizujc do historii malarstwa. Sigajc zarwno do mistrzw baroku, jak i artystw XX-wiecznych, swobodnie operuje ich konwencjami, nadajc swym obrazom pen artystyczn autonomi. Znakiem rozpoznawczym artysty jest metafizyczny, magiczny nastrj jego prac. Mieszka w Warszawie.


Ireneusz Stelmach

(ur. 1967) Studiowa na Wydziale Malarstwa ASP w Gdasku i Krakowie (dyplom 1991). Mieszka i pracuje w Krakowie. Malarz poszukujcy - tworzy kompozycje oparte na zestawieniach form geometrycznych uzupenianych figuratywnymi dopowiedzeniami. Tworzy na ptnie i na blasze, czsto wykorzystujc specyfik malarskiego podoa. Prace zawieszone pomidzy intelektualn abstrakcj a dosownoci przedmiotu tworz oryginaln cao artystycznej wizji podgldania i analizy wiata.


Mariusz Woszczyski

(ur. 1965) Absolwent Wydziau Malarstwa (dyplom 1990) i asystent w pracowni rysunku na Wydziale Rzeby ASP w Warszawie. Malarz i grafik tworzcy najchtniej na papierze, wysoko cenicy rysunek. Naiwna, dziecinna nieporadno nadaje jego miejskim krajobrazom i pejzaom bardzo ekspresyjny, drapieny niemal rys. Jako obserwator portretuje z rwnym zaangaowaniem szar warszawska ulic i nasycone barwami soneczne poudnie Francji. Mieszkaniec Warszawy.


Marcin Kdzierski

Studiowa  na Wydziale Grafiki w Akademii Sztuk Piknych w Warszawie, rysunek w pracowni prof. Juliana Raczko oraz malarstwo w pracowni prof. Grzegorza Pabla i prof. Leona Tarasewicza. Mieszka i pracuje w Warszawie. Bra m. in. udzia w wystawie „Supermarket sztuki” (2001).


Mariusz Dbrowski

Studiowa w Akademii Sztuk Piknych w Warszawie malarstwo, film animowany, grafik komputerow. Uzyska dyplom z wyrnieniem w 1995 r. Bra udzia w wystawach indywidualnych i zbiorowych (m. in. „Supermarket sztuki”).