strona gwna  > figuranci
wybierz miasto:
B C G K O P R S T W Z KONKURSY

Cieszyn
Galeria 12
"Pikni malarze"
26.05.2017 - 22.06.2017
Patronat „Arteonu”

"Pikni malarze" to tytu wystawy przygotowanej przez malark Agul Swobod na inauguracj dziaalnoci nowej cieszyskiej galerii. Kuratorka zaprosia do niej malarzy-mczyzn, zainteresowana ich szeroko pojtym piknem oraz prawd emanujc z ich obrazw. Kobieta-malarka dostrzega pikno nie tylko w samych artystach, ale take w harmonii barw, w ksztacie form oraz w perfekcyjnym warsztacie i poziomie wykonania dzie. Poza dniem wernisau artystw reprezentowa bd zarwno obrazy, jak i krtkie dokumenty filmowe – rozmowy zarejestrowane w pracowniach i na spacerach. „Pikno nie istnieje bez brzydoty, jak wiato bez ciemnoci czy dobro bez za. Wzajemnie si uzupeniaj i przenikaj, a zatem brzydkie te moe by pikne...” – zauwaa Artur Trojanowski, ktrego prace s pokazane w Cieszynie. Podobnie Wojciech Pietrasz, w ktrego mrocznych obrazach postaci, niby ulepione z bota, bkaj si po lesie, pustych polach, zarolach. Zapytany o pikno, artysta odpowiada, e „jest to co, co cho na chwil sprawia, e czujemy si wiksi, mdrzejsi, wraliwsi, bardziej ludzcy...”. „Pikno naley do kategorii uniesie i w tym si gwnie objawia” – twierdzi z kolei poeta, malarz, twrca filmikw i obiektw ulicznych Krzysztof Gruse. „Pikno – definiuje z kolei Artur Przebindowski – to dla mnie specyficzna waciwo wiata i zjawisk daleko wykraczajcych poza estetyk. Pikno jest ekstremalne i radykalne w swojej ekspresji. A jednoczenie naturalne, delikatne, stworzone jakby prawem najmniejszego wysiku”. Kacper Dudek twierdzi natomiast, e „pikny to jest czowiek, kiedy mu si zajrzy w oczy”. „Niekiedy zdarza si, e patrzc na obraz dowiadczamy czego, co wykracza poza wiernie oddane podobiestwo, rwnowag form i kolorw. (...) To co, co w pewnym aspekcie wydaje si zbdne, a jednak staje si istot przekazu, wykraczajc poza umiejtnoci warsztatowe” – mwi w rozmowie z Agul Swobod Robert Bubel. Na pytanie o pikno Jarosaw Modzelewski, ktry take przyj zaproszenie do udziau w wystawie „Pikni malarze”, odpowiada artobliwie: „Uywa si sowa pikno potocznie wobec tak rnych faktw, miejsc, osb, dzie, zdarze, e mona i wobec artystw. Pikna jest matematyka (wydaje mi si, e absolutnie), ale take pikna jest piosenka z »Rio Bravo« pt. »My rifle, my pony and me«”.

Robert Bubel, „1...2...3...”, 2016, olej na ptnie, 95 x 110 cm, fot. Tom Swoboda

[zwi]

   »

W czerwcowym „Arteonie” fotorelacja z wrczenia Nagrody „Arteonu” 2016 i wernisau laureatki – Natalii Rybki. Ponadto: Karolina Staszak recenzuje wystaw „Pna polsko. Formy narodowej tosamoci po 1989 roku” w Centrum Sztuki Wspczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie i rozmawia z prof. Piotrem Juszkiewiczem, czonkiem komisji eksperckiej priorytetu „Narodowe zbiory sztuki wspczesnej”, o wydawaniu publicznych pienidzy. Aleksandra Kargul natomiast w rubryce „Pogranicza sztuki” przyglda si wiatu internetowych memw. W najnowszym „Arteonie” take: Justyna arczyska przyglda si wystawie „Tu jestemy. Wybrane prace z kolekcji Krzysztofa Musiaa” w Centrum Sztuki Wspczesnej Znaki Czasu w Toruniu, a o wystawie „A-geometria. Hans Arp i Polska”, odbywajcej si w poznaskim Muzeum Narodowym, pisze Aleksandra Sikorska. Pokaz „Disobedient Bodies” w brytyjskim The Hepworth Wakefield przyblia Wojciech Delikta. W dziale „Sztuka modych” twrczo Karoliny Lizurej prezentuje Karolina Staszak. Seri artykuw „Polska awangarda” rozpoczyna Agnieszka Salamon-Radecka tekstem o poznaskiej grupie Bunt. W „Notatniku” Wojciech Delikta przedstawia nowe skrzydo Massachusetts Museum of Contemporary Art, a Karolina Staszak prezentuje nowosdeckie BWA Sok. W najnowszym „Arteonie” ponadto inne recenzje, komentarze, aktualia i stae rubryki.

Okadka: Natalia Rybka, „Nasze policzone dni”, 2017, olej na ptnie, 100 x 70 cm, dziki uprzejmoci artystki, fot. Jakub Biernacki

Kolekcja Arteonu

Artyci, ktrych prace tworz Kolekcj ARTeonu, weszli na scen artystyczn w minionej dekadzie lat dziewidziesitych, a wic w czasie, gdy najwiksze triumfy wicia tzw. sztuka krytyczna, wykorzystujca wspczesne media i instalacj. Ich gest podjcia tradycji malarstwa sztalugowego – cho wielu z nich uprawia take performance czy sztuk instalacji - by obarczony w tym kontekcie ryzykiem anachronizmu, zagroeniem odejcia od centralnych problemw ycia artystycznego. Zaowocowa jednak nieoczekiwanym malarskim boomem, ktrego obecnie jestemy wiadkami. Obcujc dzi z ich obrazami przekonujemy si, e malarstwo jest w stanie unie i wyrazi nie tylko tsknot z przeszoci, ale take problemy wspczesnoci, a tradycyjne, trwae medium obrazu sztalugowego nosi w sobie spory potencja krytycyzmu wobec szybko zmieniajcej si popkulturowej rzeczywistoci.

Boom malarstwa u progu nowego wieku ma w Polsce take inne, spoeczno-ekonomiczne korzenie. Powrt do gospodarki rynkowej stworzy warunki dla powolnego, acz wyranego rozwoju rynku sztuki, ktrego sztalugowy obraz jest podstawowym elementem. Jednak malarze Kolekcji ARTeonu wykraczaj ponad przecitno rzemielniczej perfekcji, ktr rynek ten preferuje i nagradza. Ich indywidualna twrczo stanowi jakby grny puap – estetyczny drogowskaz dla wielu innych modych malarzy.

Taka wanie idea przywiecaa kuratorom kolekcji: wyoni grup liderw pord dziesitek modych malarzy, by przez to podnie wysoko artystyczn poprzeczk i zapobiec obrceniu malarskiego boomu w rzemielnicz produkcj. Poprzeczka ta nie jest poziomem estetycznej poprawnoci, ale pocztkiem obszaru odwanych, indywidualnych poszukiwa, ktre ju s udziaem kadego spord wyrnionych malarzy. 

Piotr Bernatowicz


Marcin Maciejowski

Absolwent Wydziau Malarstwa krakowskiego ASP (dyplom 2001). Mieszka i pracuje w Rzeszowie. Konsekwentnie maluje figuratywne obrazy o atwo rozpoznawalnym stylu i charakterystycznej kolorystyce. Obrazy opatruje anegdotycznymi opisami, niekiedy kopiuje wrcz fotosy z brukowych i „kobiecych” magazynw. Artyst interesuje powszednia rzeczywisto wasnych ssiadw, ich wyobraenia o wiecie i wspomnienia z wojska. Z pozoru banalne i atwe obrazy s dokumentem wspczesnych artycie rzeczywistoci, tej medialnej i tej z ssiedniej ulicy. Jego obrazy zakupio m.in. Muzeum Narodowe w Krakowie.


Agnieszka Kalinowska

(ur.1971) Absolwentka  Wydziau Malarstwa w Poznaniu (dyplom 1998). Obecnie mieszkanka Warszawy. Maluje obrazy, tworzy nadmuchiwane obiekty z tworzyw sztucznych, filmy wideo, instalacje i rzeby z nietypowych materiaw, np. gumek recepturek. Wykorzystuje konwencj pop, czerpie z wizualnoci kultury masowej, reklamy, chtnie odwouje si do estetyki zabawek. Bohaterem wikszoci pcien artystki jest wiat przedmiotw martwych i techniki.


Grzegorz Sztwiertnia

(ur. 1968) Absolwent Wydziau Malarstwa ASP w Krakowie (dyplom 1992). Mieszka w Krakowie. Malarz, autor manifestw, performer i rysownik drcy tajemnice ycia i poszukujcy jego istoty. W swoim malarstwie portretuje twarze ludzi zwyrodniaych chorobami duszy i ciaa lub z fotograficzn dokadnoci odtwarza wizerunek sali operacyjnej. Silnie osadzona w filozoficzno-teoretycznym sosie twrczo poprzez analiz niedoskonaoci dy do ostatecznych odpowiedzi.


Agnieszka Balewska

(ur. 1967) Absolwentka Wydziau Malarstwa i Rysunku ASP w Poznaniu (dyplom 1993). Zajmuje si malarstwem, rysunkiem, performancem i krytyk artystyczn. Mieszka w Poznaniu. Malarstwo artystki jest oczyszczone ze zbdnych faktur, form i kolorw. Gboka czer ta kontrastuje z czerwieni lub srebrem, a powierzchnia obrazu pokryta szkem buduje wewntrzna i zewntrzn przestrze. Formy i ksztaty obecne w tych kompozycjach oscyluj pomidzy zimn geometri a organiczn pynnoci, zawsze jednak ich realny pierwowzr czai si w tle.


Marek Firek

(ur.    ) Pracownik naukowy Politechniki w Krakowie. Malarz, ceramik, autor i uczestnik i organizator happeningw i dziaa akcyjnych. Maluje uywajc znakw-ikon realiw rynkowego wiata. Twierdzi, e wszystko jest komercj i ma ustalon cen. Charakterystyczne rebusy i krzywki wykraczaj poza utarty kanon malarstwa pop, a obrazy „newsy” komentuj i powielaj telewizyjn rzeczywisto. Gra w malarstwo, flirtujc z supermarketami. Mieszkaniec Krakowa.


Sawomir Toman

(ur. 1966) Jest zdeklarowanym malarzem wiadomym konceptualnej przeszoci. Bliskie fotorealizmowi prace przedstawiaj powszednie przedmioty w przejaskrawionej, intensywnej kolorystyce. Dla Tomana najwaniejszy jest sam proces malowania, przejcie od pomysu do perfekcyjnego ptna. Obiekt-model jest tylko pretekstem, wartoci sam w sobie jest warsztat i tradycyjny malarski arsena, za pomoc ktrego kopiuje si materialne skrawki ycia.


Rafa Kowalski

(ur.1973) Absolwent i asystent warszawskiej ASP (dyplom 1999). Uprawia czyste malarstwo, w warstwie ikonograficznej czsto nawizujc do historii malarstwa. Sigajc zarwno do mistrzw baroku, jak i artystw XX-wiecznych, swobodnie operuje ich konwencjami, nadajc swym obrazom pen artystyczn autonomi. Znakiem rozpoznawczym artysty jest metafizyczny, magiczny nastrj jego prac. Mieszka w Warszawie.


Ireneusz Stelmach

(ur. 1967) Studiowa na Wydziale Malarstwa ASP w Gdasku i Krakowie (dyplom 1991). Mieszka i pracuje w Krakowie. Malarz poszukujcy - tworzy kompozycje oparte na zestawieniach form geometrycznych uzupenianych figuratywnymi dopowiedzeniami. Tworzy na ptnie i na blasze, czsto wykorzystujc specyfik malarskiego podoa. Prace zawieszone pomidzy intelektualn abstrakcj a dosownoci przedmiotu tworz oryginaln cao artystycznej wizji podgldania i analizy wiata.


Mariusz Woszczyski

(ur. 1965) Absolwent Wydziau Malarstwa (dyplom 1990) i asystent w pracowni rysunku na Wydziale Rzeby ASP w Warszawie. Malarz i grafik tworzcy najchtniej na papierze, wysoko cenicy rysunek. Naiwna, dziecinna nieporadno nadaje jego miejskim krajobrazom i pejzaom bardzo ekspresyjny, drapieny niemal rys. Jako obserwator portretuje z rwnym zaangaowaniem szar warszawska ulic i nasycone barwami soneczne poudnie Francji. Mieszkaniec Warszawy.


Marcin Kdzierski

Studiowa  na Wydziale Grafiki w Akademii Sztuk Piknych w Warszawie, rysunek w pracowni prof. Juliana Raczko oraz malarstwo w pracowni prof. Grzegorza Pabla i prof. Leona Tarasewicza. Mieszka i pracuje w Warszawie. Bra m. in. udzia w wystawie „Supermarket sztuki” (2001).


Mariusz Dbrowski

Studiowa w Akademii Sztuk Piknych w Warszawie malarstwo, film animowany, grafik komputerow. Uzyska dyplom z wyrnieniem w 1995 r. Bra udzia w wystawach indywidualnych i zbiorowych (m. in. „Supermarket sztuki”).