strona główna  > figuranci
wybierz miasto:
B C G K L Ł O P S T W KONKURSY
   »

W majowym „Arteonie” okresy błękitny i różowy w twórczości Picassa, będące tematem wystawy odbywającej się w Fondation Beyeler, omawia Karolina Greś. Karolina Staszak przygląda się fotografiom laureatki Nagrody „Arteonu” za rok 2018, Laury Makabresku. Z okazji wystawy „Lee Krasner: Living Colour” w londyńskiej Barbican Art Gallery sylwetkę artystki przybliża Wojciech Delikta. O współczesnej architekturze sakralnej z Jakubem Turbasą, autorem książki „Ukryte piękno. Architektura współczesnych kościołów”, rozmawia Ewa Kiedio.

W najnowszym „Arteonie” również: Zofia Jabłonowska-Ratajska pisze o pokazie Katarzyny Józefowicz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, wystawę „Malarz. Mentor. Mag. Otto Mueller a środowisko artystyczne Wrocławia” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu recenzuje Agnieszka Salamon-Radecka, a rzeźby Pawła Jacha rekomenduje Tomasz Biłka OP. Zbigniew Jan Mańkowski omawia publikację „Prawie nic. Józef Czapski. Biografia malarza” autorstwa amerykańskiego malarza Erica Karpelesa. W rubryce „Zaprojektowane” Julia Błaszczyńska opowiada o poznańskim powojennym meblarstwie. Łukasz Murzyn natomiast podsumowuje prace nad projektem „Dogmat! W co wierzą artyści?”, w którym wzięli udział m.in. Iwona Demko, Cecylia Malik i Łukasz Surowiec.

W majowym „Arteonie” także aktualia i inne stałe rubryki.

Kolekcja Arteonu

Artyści, których prace tworzą Kolekcję ARTeonu, weszli na scenę artystyczną w minionej dekadzie lat dziewięćdziesiątych, a więc w czasie, gdy największe triumfy święciła tzw. sztuka krytyczna, wykorzystująca współczesne media i instalację. Ich gest podjęcia tradycji malarstwa sztalugowego – choć wielu z nich uprawia także performance czy sztukę instalacji - był obarczony w tym kontekście ryzykiem anachronizmu, zagrożeniem odejścia od centralnych problemów życia artystycznego. Zaowocował jednak nieoczekiwanym malarskim boomem, którego obecnie jesteśmy świadkami. Obcując dziś z ich obrazami przekonujemy się, że malarstwo jest w stanie unieść i wyrazić nie tylko tęsknotę z przeszłością, ale także problemy współczesności, a tradycyjne, trwałe medium obrazu sztalugowego nosi w sobie spory potencjał krytycyzmu wobec szybko zmieniającej się popkulturowej rzeczywistości.

Boom malarstwa u progu nowego wieku ma w Polsce także inne, społeczno-ekonomiczne korzenie. Powrót do gospodarki rynkowej stworzył warunki dla powolnego, acz wyraźnego rozwoju rynku sztuki, którego sztalugowy obraz jest podstawowym elementem. Jednak malarze Kolekcji ARTeonu wykraczają ponad przeciętność rzemieślniczej perfekcji, którą rynek ten preferuje i nagradza. Ich indywidualna twórczość stanowi jakby górny pułap – estetyczny drogowskaz dla wielu innych młodych malarzy.

Taka właśnie idea przyświecała kuratorom kolekcji: wyłonić grupę liderów pośród dziesiątek młodych malarzy, by przez to podnieść wysoko artystyczną poprzeczkę i zapobiec obróceniu malarskiego boomu w rzemieślniczą produkcję. Poprzeczka ta nie jest poziomem estetycznej poprawności, ale początkiem obszaru odważnych, indywidualnych poszukiwań, które już są udziałem każdego spośród wyróżnionych malarzy. 

Piotr Bernatowicz


Marcin Maciejowski

Absolwent Wydziału Malarstwa krakowskiego ASP (dyplom 2001). Mieszka i pracuje w Rzeszowie. Konsekwentnie maluje figuratywne obrazy o łatwo rozpoznawalnym stylu i charakterystycznej kolorystyce. Obrazy opatruje anegdotycznymi opisami, niekiedy kopiuje wręcz fotosy z brukowych i „kobiecych” magazynów. Artystę interesuje powszednia rzeczywistość własnych sąsiadów, ich wyobrażenia o świecie i wspomnienia z wojska. Z pozoru banalne i łatwe obrazy są dokumentem współczesnych artyście rzeczywistości, tej medialnej i tej z sąsiedniej ulicy. Jego obrazy zakupiło m.in. Muzeum Narodowe w Krakowie.


Agnieszka Kalinowska

(ur.1971) Absolwentka  Wydziału Malarstwa w Poznaniu (dyplom 1998). Obecnie mieszkanka Warszawy. Maluje obrazy, tworzy nadmuchiwane obiekty z tworzyw sztucznych, filmy wideo, instalacje i rzeźby z nietypowych materiałów, np. gumek recepturek. Wykorzystuje konwencję pop, czerpie z wizualności kultury masowej, reklamy, chętnie odwołuje się do estetyki zabawek. Bohaterem większości płócien artystki jest świat przedmiotów martwych i techniki.


Grzegorz Sztwiertnia

(ur. 1968) Absolwent Wydziału Malarstwa ASP w Krakowie (dyplom 1992). Mieszka w Krakowie. Malarz, autor manifestów, performer i rysownik drążący tajemnice życia i poszukujący jego istoty. W swoim malarstwie portretuje twarze ludzi zwyrodniałych chorobami duszy i ciała lub z fotograficzną dokładnością odtwarza wizerunek sali operacyjnej. Silnie osadzona w filozoficzno-teoretycznym sosie twórczość poprzez analizę niedoskonałości dąży do ostatecznych odpowiedzi.


Agnieszka Balewska

(ur. 1967) Absolwentka Wydziału Malarstwa i Rysunku ASP w Poznaniu (dyplom 1993). Zajmuje się malarstwem, rysunkiem, performancem i krytyką artystyczną. Mieszka w Poznaniu. Malarstwo artystki jest oczyszczone ze zbędnych faktur, form i kolorów. Głęboka czerń tła kontrastuje z czerwienią lub srebrem, a powierzchnia obrazu pokryta szkłem buduje wewnętrzna i zewnętrzną przestrzeń. Formy i kształty obecne w tych kompozycjach oscylują pomiędzy zimną geometrią a organiczną płynnością, zawsze jednak ich realny pierwowzór czai się w tle.


Marek Firek

(ur.    ) Pracownik naukowy Politechniki w Krakowie. Malarz, ceramik, autor i uczestnik i organizator happeningów i działań akcyjnych. Maluje używając znaków-ikon realiów rynkowego świata. Twierdzi, że wszystko jest komercją i ma ustaloną cenę. Charakterystyczne rebusy i krzyżówki wykraczają poza utarty kanon malarstwa pop, a obrazy „newsy” komentują i powielają telewizyjną rzeczywistość. Gra w malarstwo, flirtując z supermarketami. Mieszkaniec Krakowa.


Sławomir Toman

(ur. 1966) Jest zdeklarowanym malarzem świadomym konceptualnej przeszłości. Bliskie fotorealizmowi prace przedstawiają powszednie przedmioty w przejaskrawionej, intensywnej kolorystyce. Dla Tomana najważniejszy jest sam proces malowania, przejście od pomysłu do perfekcyjnego płótna. Obiekt-model jest tylko pretekstem, wartością samą w sobie jest warsztat i tradycyjny malarski arsenał, za pomocą którego kopiuje się materialne skrawki życia.


Rafał Kowalski

(ur.1973) Absolwent i asystent warszawskiej ASP (dyplom 1999). Uprawia czyste malarstwo, w warstwie ikonograficznej często nawiązując do historii malarstwa. Sięgając zarówno do mistrzów baroku, jak i artystów XX-wiecznych, swobodnie operuje ich konwencjami, nadając swym obrazom pełną artystyczną autonomię. Znakiem rozpoznawczym artysty jest metafizyczny, magiczny nastrój jego prac. Mieszka w Warszawie.


Ireneusz Stelmach

(ur. 1967) Studiował na Wydziale Malarstwa ASP w Gdańsku i Krakowie (dyplom 1991). Mieszka i pracuje w Krakowie. Malarz poszukujący - tworzy kompozycje oparte na zestawieniach form geometrycznych uzupełnianych figuratywnymi dopowiedzeniami. Tworzy na płótnie i na blasze, często wykorzystując specyfikę malarskiego podłoża. Prace zawieszone pomiędzy intelektualną abstrakcją a dosłownością przedmiotu tworzą oryginalną całość artystycznej wizji podglądania i analizy świata.


Mariusz Woszczyński

(ur. 1965) Absolwent Wydziału Malarstwa (dyplom 1990) i asystent w pracowni rysunku na Wydziale Rzeźby ASP w Warszawie. Malarz i grafik tworzący najchętniej na papierze, wysoko ceniący rysunek. Naiwna, dziecinna nieporadność nadaje jego miejskim krajobrazom i pejzażom bardzo ekspresyjny, drapieżny niemal rys. Jako obserwator portretuje z równym zaangażowaniem szarą warszawska ulicę i nasycone barwami słoneczne południe Francji. Mieszkaniec Warszawy.


Marcin Kędzierski

Studiował  na Wydziale Grafiki w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, rysunek w pracowni prof. Juliana Raczko oraz malarstwo w pracowni prof. Grzegorza Pabla i prof. Leona Tarasewicza. Mieszka i pracuje w Warszawie. Brał m. in. udział w wystawie „Supermarket sztuki” (2001).


Mariusz Dąbrowski

Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie malarstwo, film animowany, grafikę komputerową. Uzyskał dyplom z wyróżnieniem w 1995 r. Brał udział w wystawach indywidualnych i zbiorowych (m. in. „Supermarket sztuki”).