strona gwna  > figuranci
wybierz miasto:
B C G K O P S T U W Z KONKURSY

Gdask
Muzeum Narodowe / Oddzia Zielona Brama
"Ave Kobieta. Beata Ewa Biaecka. Retrospektywa"
06.04.2018 - 22.07.2018
Patronat „Arteonu”

Wystawa „Ave Kobieta...” w Muzeum Narodowym w Gdasku jest przegldem twrczoci malarskiej gdaszczanki – Beaty Ewy Biaeckiej. Artystka wycznym tematem swoich obrazw uczynia kobiet. Nie interesuje jej jednak portret – istotne dla niej jest zobrazowanie tego, co skada si na kobieco i buduje jej si, okrela status, mwi o kondycji i rolach, jakie odgrywa we wspczesnym wiecie. Bohaterki jej obrazw to postaci wspczesne: „Marta” (2006), „Mdoci” (2012), mitologiczne: „Artemida” (2008), „Porwanie Europy” (2004), a take wici chrzecijascy: „Dobry pasterz” (2007), „Sebastian” (2007). W szerokim wachlarzu kobiecych przedstawie wyjtkowe miejsce zajmuje matka, czego przykadem mog by obrazy „Dwie Matki” (2008) czy „Gravida” (2014). Uniwersaln form przedstawie artystka osadza we wspczesnym kontekcie. Czsto do postaci matek, przyjaciek, dziewczynek docza komentarz – banderole ze sloganami oraz cytatami reklamowymi damskich firm odzieowych: „Ikar – be inspired” (2004), „Atu” (2006).
Z jednej strony jest to malarstwo pene treci oraz emocji, z drugiej, formalnej – chodne i surowe, prawie monochromatyczne. W ostatnich latach malarka dopenia swoje oleje tradycyjnym, penym haftem. Ta traktowana jako wycznie kobiece zajcie technika odgrywa istotn rol w obrazowej narracji, potguje wymow i dramatyzm przedstawienia. Na gdaskiej wystawie, ktrej towarzyszy bdzie katalog, zostanie zaprezentowanych 57 obrazw.
Biaecka – absolwentka ASP w Krakowie, laureatka wielu nagrd i wyrnie – stworzya oryginalny i wyrazisty styl. Wyrnia j niezwyka zdolno twrczej kontaminacji tradycji dawnego malarstwa, chrzecijaskiej ikonografii ze wspczesn narracj i perfekcyjnym warsztatem.


Beata Ewa Biaecka, „Konterfekt. Sweet Dreams”, 2016, olej, ptno,haft, 40 x 40 cm, mat, pras. MNG
[zwi]

   »
W majowym „Arteonie”:

Marcel Skierski pisze o projekcie „Atak na Paac Zimowy”, pokazywanym w dzkim Muzeum Sztuki, z kolei twrczo Beaty Ewy Biaeckiej z okazji wystawy „Ave Kobieta” w Muzeum Narodowym w Gdasku przyblia Karolina Staszak. Andrzej Biernacki omawia wystaw rzeby „Rezonanse sztuki VIII. Kto ma oczy niech sucha”, odbywajc si w Narodowym Forum Muzyki we Wrocawiu. W najnowszym „Arteonie” take Wojciech Delikta przedstawia zagadnienie mody i ikonografii chrzecijaskiej na marginesie wystawy „Heavenly Bodies: Fashion and the Catholic Imagination” w nowojorskim Metropolitan Museum of Art, a o muzealnych prezentacjach polskiego dizajnu, m.in. o Galerii Polskiego Wzornictwa, otwartej w Muzeum Narodowym w Warszawie, pisze Aleksandra Kargul. Dorota aglewska kontynuuje natomiast rubryk „Rynek sztuki” tekstem przybliajcym ciemn stron rynku, czyli problem fikcyjnych licytacji, braku transparentnoci, falsyfikatw. Twrczo Kazimierza Borkowskiego rekomenduje w „Arteonie” Tomasz Bika, a Andrzej Biernacki w rubryce "Dossier" przyblia sylwetk Jana Dzidziory. W majowym „Arteonie” take Zbigniew Jan Makowski komentuje publikacj „Midzy estetyk a etyk. Rozwaania nad problemem estetyzacji”, a serie dotyczc poznaskiej awangardy rozpoczyna tekstem o Jerzym Hulewiczu Agnieszka Salamon-Radecka.

Okadka: Beata Ewa Biaecka, „Macierzystwo”, 2011, olej na ptnie, haft, 80 x 100 cm, mat. pras. Muzeum Narodowego w Gdasku

Kolekcja Arteonu

Artyci, ktrych prace tworz Kolekcj ARTeonu, weszli na scen artystyczn w minionej dekadzie lat dziewidziesitych, a wic w czasie, gdy najwiksze triumfy wicia tzw. sztuka krytyczna, wykorzystujca wspczesne media i instalacj. Ich gest podjcia tradycji malarstwa sztalugowego – cho wielu z nich uprawia take performance czy sztuk instalacji - by obarczony w tym kontekcie ryzykiem anachronizmu, zagroeniem odejcia od centralnych problemw ycia artystycznego. Zaowocowa jednak nieoczekiwanym malarskim boomem, ktrego obecnie jestemy wiadkami. Obcujc dzi z ich obrazami przekonujemy si, e malarstwo jest w stanie unie i wyrazi nie tylko tsknot z przeszoci, ale take problemy wspczesnoci, a tradycyjne, trwae medium obrazu sztalugowego nosi w sobie spory potencja krytycyzmu wobec szybko zmieniajcej si popkulturowej rzeczywistoci.

Boom malarstwa u progu nowego wieku ma w Polsce take inne, spoeczno-ekonomiczne korzenie. Powrt do gospodarki rynkowej stworzy warunki dla powolnego, acz wyranego rozwoju rynku sztuki, ktrego sztalugowy obraz jest podstawowym elementem. Jednak malarze Kolekcji ARTeonu wykraczaj ponad przecitno rzemielniczej perfekcji, ktr rynek ten preferuje i nagradza. Ich indywidualna twrczo stanowi jakby grny puap – estetyczny drogowskaz dla wielu innych modych malarzy.

Taka wanie idea przywiecaa kuratorom kolekcji: wyoni grup liderw pord dziesitek modych malarzy, by przez to podnie wysoko artystyczn poprzeczk i zapobiec obrceniu malarskiego boomu w rzemielnicz produkcj. Poprzeczka ta nie jest poziomem estetycznej poprawnoci, ale pocztkiem obszaru odwanych, indywidualnych poszukiwa, ktre ju s udziaem kadego spord wyrnionych malarzy. 

Piotr Bernatowicz


Marcin Maciejowski

Absolwent Wydziau Malarstwa krakowskiego ASP (dyplom 2001). Mieszka i pracuje w Rzeszowie. Konsekwentnie maluje figuratywne obrazy o atwo rozpoznawalnym stylu i charakterystycznej kolorystyce. Obrazy opatruje anegdotycznymi opisami, niekiedy kopiuje wrcz fotosy z brukowych i „kobiecych” magazynw. Artyst interesuje powszednia rzeczywisto wasnych ssiadw, ich wyobraenia o wiecie i wspomnienia z wojska. Z pozoru banalne i atwe obrazy s dokumentem wspczesnych artycie rzeczywistoci, tej medialnej i tej z ssiedniej ulicy. Jego obrazy zakupio m.in. Muzeum Narodowe w Krakowie.


Agnieszka Kalinowska

(ur.1971) Absolwentka  Wydziau Malarstwa w Poznaniu (dyplom 1998). Obecnie mieszkanka Warszawy. Maluje obrazy, tworzy nadmuchiwane obiekty z tworzyw sztucznych, filmy wideo, instalacje i rzeby z nietypowych materiaw, np. gumek recepturek. Wykorzystuje konwencj pop, czerpie z wizualnoci kultury masowej, reklamy, chtnie odwouje si do estetyki zabawek. Bohaterem wikszoci pcien artystki jest wiat przedmiotw martwych i techniki.


Grzegorz Sztwiertnia

(ur. 1968) Absolwent Wydziau Malarstwa ASP w Krakowie (dyplom 1992). Mieszka w Krakowie. Malarz, autor manifestw, performer i rysownik drcy tajemnice ycia i poszukujcy jego istoty. W swoim malarstwie portretuje twarze ludzi zwyrodniaych chorobami duszy i ciaa lub z fotograficzn dokadnoci odtwarza wizerunek sali operacyjnej. Silnie osadzona w filozoficzno-teoretycznym sosie twrczo poprzez analiz niedoskonaoci dy do ostatecznych odpowiedzi.


Agnieszka Balewska

(ur. 1967) Absolwentka Wydziau Malarstwa i Rysunku ASP w Poznaniu (dyplom 1993). Zajmuje si malarstwem, rysunkiem, performancem i krytyk artystyczn. Mieszka w Poznaniu. Malarstwo artystki jest oczyszczone ze zbdnych faktur, form i kolorw. Gboka czer ta kontrastuje z czerwieni lub srebrem, a powierzchnia obrazu pokryta szkem buduje wewntrzna i zewntrzn przestrze. Formy i ksztaty obecne w tych kompozycjach oscyluj pomidzy zimn geometri a organiczn pynnoci, zawsze jednak ich realny pierwowzr czai si w tle.


Marek Firek

(ur.    ) Pracownik naukowy Politechniki w Krakowie. Malarz, ceramik, autor i uczestnik i organizator happeningw i dziaa akcyjnych. Maluje uywajc znakw-ikon realiw rynkowego wiata. Twierdzi, e wszystko jest komercj i ma ustalon cen. Charakterystyczne rebusy i krzywki wykraczaj poza utarty kanon malarstwa pop, a obrazy „newsy” komentuj i powielaj telewizyjn rzeczywisto. Gra w malarstwo, flirtujc z supermarketami. Mieszkaniec Krakowa.


Sawomir Toman

(ur. 1966) Jest zdeklarowanym malarzem wiadomym konceptualnej przeszoci. Bliskie fotorealizmowi prace przedstawiaj powszednie przedmioty w przejaskrawionej, intensywnej kolorystyce. Dla Tomana najwaniejszy jest sam proces malowania, przejcie od pomysu do perfekcyjnego ptna. Obiekt-model jest tylko pretekstem, wartoci sam w sobie jest warsztat i tradycyjny malarski arsena, za pomoc ktrego kopiuje si materialne skrawki ycia.


Rafa Kowalski

(ur.1973) Absolwent i asystent warszawskiej ASP (dyplom 1999). Uprawia czyste malarstwo, w warstwie ikonograficznej czsto nawizujc do historii malarstwa. Sigajc zarwno do mistrzw baroku, jak i artystw XX-wiecznych, swobodnie operuje ich konwencjami, nadajc swym obrazom pen artystyczn autonomi. Znakiem rozpoznawczym artysty jest metafizyczny, magiczny nastrj jego prac. Mieszka w Warszawie.


Ireneusz Stelmach

(ur. 1967) Studiowa na Wydziale Malarstwa ASP w Gdasku i Krakowie (dyplom 1991). Mieszka i pracuje w Krakowie. Malarz poszukujcy - tworzy kompozycje oparte na zestawieniach form geometrycznych uzupenianych figuratywnymi dopowiedzeniami. Tworzy na ptnie i na blasze, czsto wykorzystujc specyfik malarskiego podoa. Prace zawieszone pomidzy intelektualn abstrakcj a dosownoci przedmiotu tworz oryginaln cao artystycznej wizji podgldania i analizy wiata.


Mariusz Woszczyski

(ur. 1965) Absolwent Wydziau Malarstwa (dyplom 1990) i asystent w pracowni rysunku na Wydziale Rzeby ASP w Warszawie. Malarz i grafik tworzcy najchtniej na papierze, wysoko cenicy rysunek. Naiwna, dziecinna nieporadno nadaje jego miejskim krajobrazom i pejzaom bardzo ekspresyjny, drapieny niemal rys. Jako obserwator portretuje z rwnym zaangaowaniem szar warszawska ulic i nasycone barwami soneczne poudnie Francji. Mieszkaniec Warszawy.


Marcin Kdzierski

Studiowa  na Wydziale Grafiki w Akademii Sztuk Piknych w Warszawie, rysunek w pracowni prof. Juliana Raczko oraz malarstwo w pracowni prof. Grzegorza Pabla i prof. Leona Tarasewicza. Mieszka i pracuje w Warszawie. Bra m. in. udzia w wystawie „Supermarket sztuki” (2001).


Mariusz Dbrowski

Studiowa w Akademii Sztuk Piknych w Warszawie malarstwo, film animowany, grafik komputerow. Uzyska dyplom z wyrnieniem w 1995 r. Bra udzia w wystawach indywidualnych i zbiorowych (m. in. „Supermarket sztuki”).